„A közpénzből működő média ritkán független” – nyilatkozta a Hírklikknek Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely alapító tagja és kutatója, a nyugdíjasoknak kiküldött, Jókor című magazin objektivitásáról. A Corvinus Egyetem Infokommunikációs Tanszékének vezetőjét arról is kérdeztük, hogy mennyire tisztességes létrehozni egy ilyen újságot és hogyan fog hatni a választásokra a negyedévente megjelenő lap. Interjúnkban kitértünk arra is, hogy miként teljesítene a frissen kiadott magazin a piacon, és hogy van-e esély egy fiatalok számára készült, hasonló újságra.
Mészáros József, Novák Katalin, Hulák Zsuzsa, és Nyitrai Zsolt a JóKor című, nyugdíjasoknak szóló tájékoztató magazin bemutatóján
Fotó: MTI Fotószerkesztõség/csalad.hu/Förster Tamás / mti.hu
Mészáros József, a Magyar Államkincstár elnöke azt mondta, hogy reméli, az újságból hiteles, objektív és pontos tájékoztatást fognak kapni. Ön mennyire gondolja ezt a forrást objektívnek?
Nehéz elképzelni olyan helyzetet, hogy a Magyar Államkincstár elnöke bármilyen módon szavatolni tudja egy média hitelességét és objektivitását. A médiának függetlennek kell lenni a politikai hatalomtól, egyáltalán nem világos, hogy egy közpénzből működő, a lakosság jelentős részéhez ingyenesen eljuttatott lap esetében ez hogyan valósulhat meg. A közpénzből működő média ritkán független, nem véletlen, hogy a jól fejlett demokráciákban a közszolgálati média esetében is nagyon komoly intézményi garanciák vannak, de nálunk ugye nincs is szó ilyesmiről. Nehéz elképzelni, hogy éppen egy válság idején, a nyugdíjasoknak elküldött lapnál érvényesüljön bármifajta függetlenség.
Ön szerint tisztességes olyan újságot létrehozni, ami nem piaci alapon működik, és politikai tartalommal rendelkezik?
Ma már a nem-piaci média többféle formája működik szerte a világon. Gondoljunk a közszolgálati médiára, a közösségi rádiókra vagy éppen a nonprofit hátterű portálokra. Önmagában bármilyen hátterű médiát lehet tisztességesen csinálni, csak transzparensnek kell lenniük a pénzügyeknek, a fogyasztóknak tudni kell, hogy az adott médiaterméknek honnan származnak a bevételei. Ez, illetve a tartalom hitelessége, minősége majd eldönti, hogy az olvasók kíváncsiak lesznek-e a lapra.
Ha nem ingyenesen küldenék ki, akkor mekkora példányszámban fogyna?
Nem tudom. Ez ugye minimum függ a tartalom minőségétől, az ártól és a hirdetési kampánytól, az utóbbi kettőről pedig soha nem fogunk pontosat tudni. A minőségről néhány szám után majd lehet képet alkotni.
Lesz-e mérhető hatása az újságnak a választási hajlandóságra, vagy a választók pártpreferenciájára nézve?
Könnyen lehet, hogy igen, a háztartásokba eljutó nyomtatott lap még mindig nagyon kényelmes módja a médiafogyasztásnak. Teljesen érthető, hogy a kormány az időseket célozza, egyszerűen mert több a rendelkezésre álló szabadidő (különösen járvány idején) és miután alacsonyabb az internetezők aránya, alighanem sokan kisebb médiazajban élnek, mint a fiatalabbak. Nem mindenki, de sokan kézbe fogják venni azok közül is, akik egyébként pénzért soha nem vennének meg egy közéleti lapot.
A Momentum ifjúsági szervezete, a Momentum Tizenx Facebook-oldalán azt írta, hogy várják a fiatalság számára készített hasonló újságot. Ön szerint fog készülni ilyen?
Bízom benne, hogy nem. Bár lenne fantázia a fiataloknak szóló minőségi médiában, de remélhetőleg ez nem közpénzből fog elkészülni.
Budai Balázs
hirklikk.hu