Legfontosabb tudnivalók

 

  • Közüzemi szolgáltatások alatt értjük a vízszolgáltatást, a villamos energia szolgáltatást, a távhő szolgáltatást, a kéményseprő szolgáltatást és a hulladékgazdálkodás szemétszállítás közszolgáltatást
  • Fogyasztásmérőkkel kapcsolatos fontos tudnivalók
  • Őrizzünk meg minden iratot a mérőórákkal kapcsolatban. Ha óra cserére kerül, sor ne hagyjuk őrizetlenül és minden változtatás jelenlétünkben történjen. Bármilyen észrevételünk van, az szerepeljen a felvett jegyzőkönyvben, és azt csak akkor írjuk alá, ha tartalma megfelel a valóságnak.
  • Rendszeresen ellenőrizzük a mérőóra állapotát, a mérőállást időnként olvassuk le. Ha rendellenes működést tapasztalunk, haladéktalanul jelezzük a szolgáltatónak.
  • A mérőóra épségének megóvása a mi kötelességünk. Ezért ha az megsérül, vagy a mérőóra hitelesítő plombája elveszett, akkor ezt haladéktalanul jelentsük be, mert ellenkező esetben ez szabálytalan vételezésnek minősül, melynek súlyos anyagi következményei lehetnek.
  • A felhasználó személyében történt változásokat időben jelentsük be. A korábbi tulajdonossal egyeztessük, hogy van e esetleg valami tartozás a folyószámlán. Tájékozódjunk az ingatlanon fennálló esetleges közös költség tartozásról.
  • Gondoskodjunk a tulajdonunkban álló mérőórák szükség szerinti hitelesítéséről.
  • Hiteles számlát csak hiteles mérőóra alapján lehet kiállítani.
    • Meddig hiteles a mérőóra
  • Gázóra: Az óránként 6 köbméter és annál kisebb teljesítményű gázórák esetén a hitelesítési csere 10évente esedékes, ha óránként 6 köbméternél nagyobb teljesítményű órák esetén 5 évente
  • Vízóra. A főmérő és mellékmérő óra hitelesítési ideje egyaránt nyolc év
  • Villanyóra: a hitelesítési idő tíz év.
  • Kinek a költségére kell cserélni a lejárt hitelesítési idejű mérőórákat
  • A gázóra és a villanyóra a szolgáltató tulajdonában van, így azokat a szolgáltató köteles cserélni ha lejárt a hitelesítési idejük
  • A vízórák esetében a főmérők a szolgáltatók tulajdonában vannak, így a cseréről a szolgáltató köteles gondoskodni. A mellékmérő azonban a fogyasztó tulajdonában van, ezért a hitelesítésről, cseréről a fogyasztó köteles gondoskodni.
  • Ha nincs szerződésünk a közüzemi szolgáltatóval a szolgáltatás díját akkor is meg kell fizetnünk, mert a jogszabály szerint a szolgáltatás igénybevételével létrejön a közszolgáltatási szerződés.
  • Kerttulajdon esetében kérhetjük a locsolás céljára felhasznált víz mennyiség mérésére külön mérőóra felszerelését. Ebben az esetben a csatornadíj nem terhel bennünket.
  • Amennyiben csőtörést vagy indokolatlan jelentős vízfogyasztást tapasztalunk, haladéktalanul jelentsük be a szolgáltatónak. A menyiben saját házi hálózatunkon jelentkezik a hiba, gondoskodjunk annak kijavításáról. Különösen fontos, hogy télen vigyázzunk a külső vízóránk fagymentesítéséről. Egy szétfagyott mérőóra vagy vezeték jelentős költséget tud okozni.
  • A távhőszolgáltató a tulajdonosok közössége által meghatározott a közös képviselő által jelentett arányok szerint állítja ki számlákat. Ezeket az arányokat a szolgáltató nem jogosult megváltoztatni, ezért ha ezzel nem értünk egyet, akkor a közösség döntés hozó szervéhet fordulhatunk.
  • A hulladékgazdálkodás szolgáltatást jogszabály erejével kötelező igénybeveni. Az ingatlan tulajdonosa ezt akkor is köteles igénybevenni, ha nem kötött szerződést és ingatlanán nem keletkezett hulladék.
  • A szolgáltatás szüneteltetésére bizonyos esetekben van ehetőség –például üdülők – ilyenkor a helyi önkormányzat rendeletei szerint vehetjük a kedvezményt igénybe.
  • A kémények ellenőrzése az első két alakalommal ingyenes. Bizonyos berendezések beszerelése – melyek égéstermék elvezetésével járnak – kötelező lehet kéményseprői nyilatkozat beszerzése. 

 

Horváth László

 

A honlapot a Miniszterelnökség és a Nemzeti Együttműködési Alap támogatja

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. További információk