A bankszámla a mindennapi életünk része, a munkabér, a nyugdíj, az ösztöndíj is jellemzően arra érkezik. Segítségével kényelmesen lehet intézni a pénzügyeket, akár otthonról is
A napi pénzügyek intézésére ma már rendkívül sok lehetőségünk van. Éppen ezért rendkívül nehéz választani közülük
A bankok különböző számlacsomagokat kínálnak, amelyek között jelentős eltérések lehetnek a számlavezetési díjak és tranzakciós díjak tekintetében. Legtöbbször vannak akciós ajánlatok, melyet a kötelezettségek (hűségidő és egyéb feltételek) mérlegelésével érdemes kiválasztanunk. Sikeres számlacsomag választás és pénzhasználat esetén évente több tízezer forintnak megfelelőösszeget takaríthatunk meg.
MIT KELL FIGYELEMBE VENNI BANKSZÁMLANYITÁSKOR? Mielőtt kiválasztaná az Ön számára legmegfelelőbb bankszámlát, gondolja át, hogy
- mire szeretné használni (például a jövedelme érkezik rá, vagy megtakarítási céllal nyitja),
- havonta hányszor, mekkora összeget vesz fel róla,
- milyenek a vásárlási szokásai,
- szokott-e utalni, és ha igen, milyen gyakorisággal,
- bankfiókban vagy esetleg online szeretné intézni pénzügyeit,
Nagyon gyakran, hogy a különböző számláinkat folyószámlánkról elégítjük ki. Ilyenkor nagyon kényelmes, ha ezt a szolgáltató felé csoportos beszedési megbízás útján teljesítjük,
Ebben az esetben a bankunk számára adhatunk megbízást csoportos beszedésre, amivel jellemzően a havi rendszeres számláinkat (pl. közüzemi díjak) rendezhetjük. A csoportos beszedés díja általában kedvezőbb, mint a készpénzfelvételi díj, és megspóroljuk az ügyintézést is. Azonban figyelni kell a limit megadására, mivel előfordulhat, hogy – akár szolgáltatói tévedés miatt – nagyobb összeget szeretnének levonni a számlánkról, mint ami jogos lenne. A maximális terhelési limitet érdemes az általában szokásos havi összegnél valamivel magasabbra állítani, hogy fölöslegesen ne blokkoljuk a tranzakciót, azonban megállítsa a folyamatot, ha például a szokásos díj többszörösét szeretnék levonni
A bankszámlákhoz ma már alap a bankkártya, amit vásárlásra (többnyire) díjmentesen lehet használni. A dombornyomott drágább, de elegánsabbnak számít. Ezekhez, de különösen a presztízs plasztikokhoz (aranya, platina) sokszor kapcsolódik valamilyen biztosítás, ami a kevésbé odafigyelőknek is nyújt némi védelmet. Természetesen gyakran szükségünk van készpénzre. Ilyenkor a folyószámlánk terhére vagy a bankfiókban veszünk fel pénzt vagy az ATM automatákból veszünk ki készpénzt bank kártyánk segítségével.
Ha bankfiókban, a pénztárnál vesz fel pénzt, akkor azért díjat kell fizetnie.
Havonta az első két alkalommal díjmentesen vehetünk fel pénzt belföldön, összesen legfeljebb 150 000 forintot. A készpénzfelvétel belföldön akkor díjmentes, ha erre vonatkozóan nyilatkozatot teszünk számlavezető bankunknál, és magyarországi ATM-ből veszünk fel pénzt betéti kártyával, forintban.
Sok bank kínál vásárlásinkhoz hitelkártyát. A hitelkártyák nagyon praktikusak lehetnek, például a hó végi pénzhiány áthidalására. Hitelkártyákkal szabadon használhatjuk a bank pénzét a felhasználható hitelkerete erejéig Veszélyük is ebben rejlik azonban. Így ugyanis mindenki tovább nyújtózik, mint a takarója ér, ami általában csak ideig-óráig mehet gond nélkül. A bankok tapasztalata is az, hogy a többség egy évig valóban csak a kamatmentes időszakot használja ki, ezt követően azonban már átcsúszik a magas kamatozásba, ez pedig már nem olcsó mulatság.
Általában a hitelkártyák, vásárlási kártyák nagy előnyének azt szokták tekinteni - ezzel is reklámozzák - hogy bizonyos vásárlások után nagy kedvezményeket, visszatérítést, jóváírást kaphat az ügyfél. A hátránya persze, ha valaki nem tölti vissza a hitelkeretből elköltött forintokat időben, azok után kemény kamatokat kell fizetni.
Az egykor rendkívül népszerű áruhiteleket alaposan visszaszorították a hitelkártyák. Logikusan, hiszen régebben valamennyire az áruhitel is fedezettnek számított (ott volt mögötte az adott esetben lefoglalható televízió és egyéb, értékesnek számító cikk), ami a kölcsön árán is látszott. Jelenleg azonban egyetlen finanszírozó sem érzi biztonságosabbnak, ha például számítógépre ad kölcsönt, mint ha nyaralásra vagy éppen egy nagy dorbézolásra adna. Az áruhitelek általában kisebb összegűek, és a drága kölcsönök közé tartoznak. Időnként még akkor is, ha nulla százalékos a meghirdetett kamat. Itt mindig figyeljük meg, hogy mennyi a THM (teljes hiteldíj mutató) mely valóban megmutatja, mennyi is a kamat, hogy mennyibe is kerül a megvásárolni kívánt termék. Az áruhitelek sajátossága, hogy nem intézményhez, hanem ahhoz az üzlethez kapcsolódnak, ahol a vevők az árut beszerzik.
Néhány hasznos információ a kártya használatról:
Bankkártyánkat legtöbbször üzletekben és interneten történő vásárlásra használjuk. A legkedveltebbek az érintéses (paypass) kártyák. Ma nagyon sok üzletben lehet használni kártyánkat, és a közeljövőben egy rendelet előírásával már minden üzletnek lehetővé kell tenni a kártyás vásárlást. Figyeljünk arra, hogy a kártyás vásárlás a fogyasztó számára ingyenes, azonban ha SMS visszaigazolást kérünk a vásárlásról, annak díját meg kell fizetnünk.
Vásárlásunknál sikeres tranzakció esetén, a bizonylaton szereplő adatok valódiságát a kártya birtokosa az aláírásával és/vagy a PIN-kóddal igazolja. Érintéses fizetés esetén 15.000 Ft összeghatárig PIN-kód nélkül, azonnal teljesül a tranzakció, a felett pedig meg kell adni a PIN-kódot a fizetéshez. A pandémia előtt az érintési limit 5000 forint volt, ha afelett volt a fizetendő összeg, akkor a terminál PIN-kódot kért. Ennek célja elsősorban, hogy ha a kártyát ellopják, akkor ne lehessen vele nagyobb összegeket kifizetni a boltokban. Másrészt volt egy másik hatása is ezen túl: a saját költésekre nézve is volt egy visszafogó ereje, figyelmeztető hatása A kártyahasználat biztonságának növelése érdekében azonban némelyik fizetésnél a 15.000 Ft összeghatár alatt is szükséges lehet megadni a PIN-kódot. (PIN-kódot az elektronikus terminálhoz csatlakozó vagy annak részét képező billentyűzeten kell beütni, de szóban sosem szabad közölni.)
Kártya használat esetén nagyon fontos a biztonság. Soha ne tartsuk egy helyen kártyánkat és a hozzátartozó PIN kódot. Állítsunk be bankkártyához készpénzfelvételi, vásárlási és virtuális vásárlási napi limitet,
A rendkívül elterjedt csalások, visszaélések kiküszöbölése érdekében kötelezővé vált az erős ügyfél-hitelesítés a megerősített kétlépcsős tranzakciós jóváhagyás. Ez azt jelenti, hogy a kártyabirtokosnak minden internetes bankkártyás vásárlása alkalmával több lépésben kell jóváhagyni a fizetést, hogy ezzel igazolja, valóban az övé a fizetéshez használni kívánt kártya. A kártyaadatok szokásos beírása után a fizetés jóváhagyását megtehetjük például a bankunk mobilalkalmazásába belépve, vagy a bankunktól SMS-ben kapott egyedi kód és egy további jelszó, vagy kód megadásával, amit kártyabirtokosként csak mi ismerhetünk. Ez a kód bankonként eltérő lehet (például internetes vásárlási jelszó, TeleKód), és fontos, hogy előzetesen be kell állítanunk, a bankunk által megadott módon.
A tranzakció csak akkor kezdeményezhető, ha mindkét hitelesítés sikeres. Ennek lényege, hogy az egyik feltörése nem befolyásolja a másik elem megbízhatóságát. Ha például adathalászat során sikerül is megszerezni az ügyfél jelszavát, az önmagában még nem elegendő egy fizetés kezdeményezéséhez.
Egyfajta biztonságot jelent, hogy a banktól kérhetjük azt a szolgáltatást, hogy minden egyes tranzakcióról, vásárlásról küldjön számunkra SMS üzenetet. Sajnos az SMS küldés díját nekünk kiszámlázzák.
Elvesztette vagy ellopták bankkártyáját?
Olyan tranzakciót észlelt, amelyet nem Ön kezdeményezett?
A kártya ellopását, eltűnését, bármikor díj-, költség- vagy egyéb fizetési kötelezettségtől mentesen lehet bejelenteni. A letiltás feloldására is ugyanezt írja el a jogszabály.. A letiltás feloldására is ugyanezt írja el a jogszabály. Valójában ugyanis a költségmentesség csak magára a bejelentésre vonatkozik, a letiltási díj marad, sőt még nőhet is. A pótlásért pedig a bankok csak a ténylegesen és közvetlenül felmerülő költséget számíthatják fel.
Az új szabályokkal bővítik azon esetek körét, amikor az elveszett vagy ellopott kártya miatti károkból egyetlen fillért sem terhelhetnek az ügyfelekre. A jelenlegi előírások szerint a tiltást megelőzően 15 ezer forintnak megfelelő összeg mértékéig a kártyabirtokosnak kell viselnie a kárt.
A letiltáshoz hívjuk mielőbb a bankunk HelpDesk éjjel-nappal elérhető munkatársait. Ez az OTP esetében +36 (1) 3 666 000,. Ha rendelkezünk OTPdirekt szerződéssel kártyájának letiltását az internetbankban vagy a SmartBankban is kezdeményezhetjük.
Sajnos egyre jobban terjednek az adathalász kísérletek, amikor csalók igyekeznek megszerezni adatainkat, hogy ezzel visszaélve folyószámlánkat jelentős összegekkel tudják megcsapolni. Ilyem adathalász kísérletre hívja fel a figyelmet például az OTP Bank..
A csalók ezúttal is az OTP Bank nevével visszaélve küldenek adathalász emaileket, nem csak a bank ügyfeleinek. A nevében érkező levél segítségével bankkártya adatokat csalnak ki a gyanútlan és nem elég körültekintő ügyfelektől A levél azért veszélyes, mert segítségével bankkártya adatokat csalnak ki a gyanútlan és nem elég körültekintő ügyfelektől. A banki adatok védelme érdekében tehát ezúttal is indokolt a fokozott óvatosság.
A csalók a leveleiket eddig ugyanazzal a tárggyal küldték: „A személyes adataival kapcsolatos problémát észleltünk”. Az email egy „MEGERŐSÍTÉS REAKTIVÁLÁSRA” szövegű hivatkozást tartalmaz, amely az OTP Bank hivatalos honlapjához hasonló, de hamis felületre vezet, ahol már az ügyfél személyes, valamint kártya adatait kérik.
A bank hangsúlyozza, hogy nem kér sem telefonon sem emailben bankkártya vagy internetbank belépési adatokat. Azt javasolják, hogy valaki kattintott, azonnal zárja be az adathalász oldalt, és ne adjon meg semmilyen adatot. Ha már megtette, forduljon a bankjához, illetve tegyen feljelentést a rendőrségen.
A csalók sok esetben jelentkeznek telefonon is. A csalók magyarul beszélnek, a hívást fogadó felé azt a látszatot keltik, hogy a hívás egy hazai bank valóban létező, ügyfélszolgálati hívószámainak valamelyikéről érkezett, a hívást kezdeményező csalók pedig a bankok munkatársaként mutatkoznak be. Arra hivatkozva kérnek bankszámla adatokat, internetbanki belépési kódokat, hogy a hívott személy bankkártyás költései elutasításra kerültek. Esetenként valamilyen hivatalos banki programnak látszó, de valójában kémprogramot tartalmazó alkalmazás letöltését ajánlják fel megoldásként.
Kedves Olvasók!
A különböző pénzügyi szolgáltatások megkönnyítik pénzünk kezelését - elköltését. Pénzünkért Mindnyájan megdolgoztunk, ezért vigyázzunk, hogy miként használjuk. Tanácsaink ezt a célt szolgálják.
Horváth László