Mennyire valós probléma ma itthon a nyugdíjasok elszegényedése?
A magyar nyugdíjrendszerben a nyugdíjak megállapítása során a nyugdíjazás előtti év országos nettó átlagkereseti szintjéhez kell igazítani (valorizálni) a korábbi években szerzett nettósított kereseteket, ezt követően azonban a nyugdíjak rendszeres éves emelése csak az előrejelzett éves infláció mértékétől függ – tette hozzá a szakember.
HA AZ INFLÁCIÓ NÖVEKEDÉSI ÜTEMÉT MEGHALADJA A NEMZETGAZDASÁGI ÁTLAGBÉR NÖVEKEDÉSE - AZ UTÓBBI FÉL ÉVTIZEDBEN KÖZEL NÉGYSZER GYORSABBAN NŐTT A NETTÓ ÁTLAGKERESET, MINT AZ INFLÁCIÓ -, AKKOR A NYUGDÍJAK VÁSÁRLÓÉRTÉKE A NEMZETGAZDASÁGI ÁTLAGBÉR VÁSÁRLÓÉRTÉKÉHEZ KÉPEST FOLYAMATOSAN ZUHAN. EZÉRT SZEGÉNYEDIK MINDEN NYUGDÍJAS GYORSULÓ ÜTEMBEN AZ AKTÍV KERESŐKHÖZ KÉPEST.
Farkas András szerint lenne megoldás ennek orvoslására, de a nyugdíjas szervezetek által követelt vegyes indexálás révén történő nyugdíjkarbantartás önmagában nem megoldás, szükség van
> egyrészt a nyugdíjmegállapítási évjárat szerint,
> másrészt az egyes nyugdíjszintek szerint sávozott nyugdíjemelési módszer kidolgozására.
Természetesen lassítja a nyugdíjasok relatív elszegényedését a 13. havi nyugdíj visszaépítése és az idén kiugróan magas nyugdíjprémium, de az ilyen juttatások már középtávon is fenntarthatatlan megoldásoknak bizonyulhatnak.
Három kockázat is fenyegeti az állami nyugdíjrendszert
A mai állami nyugdíjrendszert három erősödő kockázat fenyegeti:
> a demográfiai öregedés,
> a foglalkoztatási kényszerhedonizmus, és
> a magországok demográfiai szivattyúja.
Farkas András szerint rendszerszinten a legnagyobb hiányosság a foglalkoztatói nyugdíjpillér hiánya. Az egyénre emiatt fokozott felelősség hárul a saját nyugdíjas élete kiegészítő pénzügyi fedezetének megteremtése érdekében, de ezt a felelősségét jellemzően nem ismeri fel, és sem az államtól, sem a munkáltatójától nem számíthat érdemi segítségre.
portfolio.hu