Hírek, aktualitások

Óriási gond a BKV-nál - a nyugdíjasok is szóba kerültek

A BKV-sofőrök közül egyre többen vélik úgy, hogy nem érik meg a nyugdíjat, most kell annyit dolgozni és pénzt keresni, amennyit csak lehet. A cégvezetés pedig visszaél a helyzettel, s törvényes, de tisztességtelen trükkökkel hozza egyre nehezebb helyzetbe a sofőröket – állítja közleményében az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ).

A BKV-nál most éppen a szabadnapok és a tavalyról görgetett szabadságok látszólag apró, de rendszeres megcsonkításával és átláthatatlanul zűrös kiadásával trükköznek - írja az EKSZ, amelynek elnöke, Naszályi Gábor érthetetlennek tartja, hogy ebben a súlyos létszámhiányos helyzetben a BKV-nál és a Volánbusznál sem arra törekszik a cégvezetés, hogy megbecsülje a régi dolgozókat, hanem különféle trükközéssel egyre rosszabb körülmények közé kényszeríti a felelősségteljes munkát végző járművezetőket.

A Volánbusznál pedig a bérek kifizetésével, és az EKSZ szerint még a Munka törvénykönyvénél (Mt.) is embertelenebb közúti közlekedési törvény alapján variálnak a cég számára kedvező, a járművezetőknek viszont hátrányos módon. A munkavégzést szinte tetszőleges mértékben növelik meg olyan, úgynevezett készenléti idők beiktatásával, amelyek nem számítanak munkaidőnek. A fizetés egy részét pedig üzemanyag-megtakarítás címén adnák ki, ez után ugyanis nem kell járulékot fizetnie a cégnek, ám az hosszútávon egyáltalán nem kedvez a járművezetőknek - olvasható az anyagban.

A szakszervezet egyre több ilyen és ehhez hasonló törvényes ügyeskedést tapasztal - állítja az elnök. Naszályi szerint az Mt. 2012-ben életbe lépett változtatásai egyértelműen a munkáltatóknak kedveznek, s végtelenül kiszolgáltatott helyzetbe hozták a dolgozókat. A korábbi szakszervezeti félelmek mára egészen egyértelműen beigazolódtak - szögezi le az elnök. Az EKSZ szerint egyes cégvezetők nemcsak élnek, de végtelenül tisztességtelen módon visszaélnek a törvényi lehetőségekkel, s rendre olyan döntéseket hoznak, amelyekkel folyamatosan rosszabb körülményeket teremtenek az egyébként is végtelenül leterhelt sofőrök számára.

Az elnök a közlemény szerint döbbenetesnek tartja, hogy a közösségi közlekedésben dolgozók közül egyre többen határozottan állítják, nem fogják megérni a nyugdíjat - sokan magas vérnyomással, súlyos ízületi bántalmakkal ülnek a volán mögött -, most kell a lehető legtöbbet dolgozniuk, előteremteni a család megélhetésére valót, ezért mindent bevállalnak.

Ezzel a helyzettel az EKSZ szerint egyre több munkáltató, például a BKV is visszaél. A szakszervezet többször felkérte a vezérigazgatót - legutóbb egy hónappal ezelőtt hivatalos munkaügyi vitát kezdeményezve -, hogy egyeztessen a szakszervezetekkel a helyzet rendezéséről, a körülmények javításáról. Bolla Tibor azonban még csak válaszra sem méltatta a szakszervezetet.

Az EKSZ arra is többször felhívta a menedzsment figyelmét, hogy létfontosságú lenne a járművezetők egészségének a megőrzése, s a rekreációs lehetőségek biztosítása a számukra, ám erre az volt a válasz, hogy amíg törvény nem kötelezi a céget - ez esetben a BKV-t -, addig erre egyetlen fillért sem költenek - olvasható a közleményben.

Kiakadt a BKV: ez felháborító és veszélyes!

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet többek közt azt írta, hogy a BKV-sofőrök közül egyre többen vélik úgy, hogy nem érik meg a nyugdíjat, most kell annyit dolgozni és pénzt keresni, amennyit csak lehet. A cégvezetés pedig visszaél a helyzettel, s törvényes, de tisztességtelen trükkökkel hozza egyre nehezebb helyzetbe a sofőröket.

A BKV válaszában azt írta, hogy "felháborítónak és igen veszélyesnek tartjuk azt a magatartást, mellyel az EKSZ új vezetője a foglalkoztatás állítólagos hiányosságaira célozgatva valótlan állításokkal kelt pánikot a budapesti közösségi közlekedést használókban. Nem titok, hogy a közlekedési szakmában is szembe kell néznünk a teljes társadalomra ható korfa problémával, a képzett járművezető nem csak hazánkban, hanem nemzetközi szinten is hiányszakmának számít. Ezt a tendenciát felismerve széles körű kampányt indítottunk az autóbusz- és trolibusz járművezetői létszám növelése érdekében. A toborzási, és képzési tevékenységünk bizakodásra ad okot, hiszen év eleje óta növekedett a járművezetői létszám. Emellett természetesen továbbra is várjuk a járművezető (valamint járművezető gyakornok, tanuló) munkakörökre jelentkezőket, leendő kollégáinkat."

A BKV szerint a jelenlegi megbízások teljesítéséhez elégséges a létszám, míg a megrendelt szolgáltatást túlóra elrendeléssel, illetve egyéb intézkedésekkel teljesítik.

Mint írták, a BKV Zrt. valamennyi munkavállalójának foglalkoztatása a törvényben és a társasági szabályozókban meghatározott keretek között történik. Ezt egyébként a szakszervezet sem vitatta, ők azt írták, hogy "egyes cégvezetők nemcsak élnek, de végtelenül tisztességtelen módon visszaélnek a törvényi lehetőségekkel, s rendre olyan döntéseket hoznak, amelyekkel folyamatosan rosszabb körülményeket teremtenek az egyébként is végtelenül leterhelt sofőrök számára."

Dzindzisz Sztefan

napi.hu


Keresés a honlapon:

Elérhetőségeink:

1074 Budapest, Szövetség u. 9.
Tel.: 06/1/210-0326
E-mail: nyosz@enternet.hu

Partnereink:

aidaco


drava hotel


experidance


 

otp travel


solar


stonehenge logo